Martin Bayer Mistrem Evropy 4WD!

01.08.2013 19:38

Český jezdec Martin Bayer udělal pohádkový výsledek na právě uplynulém Mistrovství Evropy EFRA Offroad Elektro 1:10 ve španělském Valladolidu. S novinkou slovenského výrobce Xray, 4WD modelem XB4 se mu podařilo získat titul Mistra Evropy! Bylo to Martinovo první ME v této kategorii a zatím největší úspěch nového podvozku ve velmi dobře obsazeném prestižním závodě. Pojďme si to ale přiblížit trochu podrobněji a popořádku:

Ihned po úspěšném závodním týdnu na ME s 1:8 IC Buggy ve Francii, kde Martin vybojoval výtečné třetí místo se přesouval do Španělska na desetinové elektry. Mistrovství začínalo kategorií 2WD neboli zadokolek, kde jezdci Xray včetně Martina testovali v závodním nasazení prototypy Xray XB2, jež ještě není uvedena na trh a je odvozena od 4WD verze XB4. Zde jsou Martinova slova:

„Vůz měl velmi dobré chování, ale trať se ukázala být velmi obtížnou, protože měla mnoho kluzkých oblastí. Pracoval jsem pilně během volného času na zlepšení nastavení. Po kvalifikacích jsem byl na osmé pozici. Uvážím-li, že to byl můj první závod s tímto prototypem a na tak obtížné trati, tak jsem byl celkem spokojen. Ve finále jsem se ještě zlepšil, a šel na 6. místo. Věřím, že by se podařil ještě lepší výsledek, pokud bych se vyhnul několika mým chybám, ale obecně jsem spokojen s výsledkem.“

 

2WD result:
1. Jörn Neumann (DE)                Durango DEX210
2. Neil Cragg (GB)                      Associated
3. Lee Martin (GB)                     Tamiya
4. Darren Bloomfield (GB)           TLR
5. Hupo Hönigl (AT)                    Durango DEX210
6. Martin Bayer (CZ)                  Xray XB2 Prototyp
7. David Ronnefalk (SE)             Kyosho
8. Christoffer Svensson (SE)       Kyosho
9. Wesley van Helmond (NL)      TLR 22
10.Oliver Scholz (DE)                TeamC

 

Všimněte si na deváté příčce Wesleyho van Helmonda, je to pouze čtrnáctiletý! nadějný Holanďan. Jistě o něm ještě hodně uslyšíme…

Tak takhle dopadlo úvodní seznámení s tratí a pokračovalo se kategorií 4WD. Tam měl Xray nasazenu již pár měsíců zářící hvězdu v podobě XB4.

Martin uvedl, že byl model výborný na trati hned od samého počátku. I přesto věnoval během kvalifikací zvláštní úsilí, aby auto ještě zrychlil a získal konzistentní vlastnosti. Po několika ztracených příležitostech k lepšímu představení v kvalifikaci získal 4. pozici. Následoval trénink před finále, které mu umožnilo vyzkoušet změny nastavení. Auto se chovalo ještě lépe, tak použil tuto poslední aktualizaci nastavení na finálové jízdy.
 

A finále, 1 jízda:
Lee nastupuje rychle, ale narazil na malém dvojskoku před mostem. Umožnil tak mnoha jezdcům jít přes něj dopředu, včetně Martina, Jörna a Hupa. Od tohoto okamžiku Martin vedl závod až do cíle, zatímco ostatní dělali chyby a ztráceli čas vzájemnými souboji. Lee Martinovi se dařilo stahovat ztrátu, a začal pracovat na lovu Martina na této velmi těžké trati. Po chybě Martina, kdy ho nakopl obrubník a musel čekat na nasazení se Lee dostal přímo za něj a začal ho dostávat pod tlak, došlo k velmi těsnému souboji, vzájemnému kontaktu a kolizi, ale Martin nepovolil! Po chybě Leeho měl zase Martin za sebou dostatek prostoru, ale některé jeho velmi malé nepřesnosti dovolily Leemu opět ho dohnat a znovu na něj silně tlačit. To už ale bylo poslední kolo, a rozhodující poslední zatáčka. Leemu se povedl skok a do zatáčky najížděl na vnitřku téměř na úrovni Martina, ztrácel jen půl délky modelu! Martin ale neztratil nervy, akceleroval včas a dokázal cílem projet první. Pořadí v cíli: Martin Bayer, Lee Martin, Jörn Neumann.

A finále, 2 jízda:
Lee Martin odstartoval nejlépe, ihned nasadil drtivé tempo, ale záhy udělal chybu a vytvořila se vedoucí trojice v podání Jörn Neumann Lee Martin a David Ronnefalk.  Martin bayer bohužel udělal hned na začátku chybu, která ho odsunula na konec startovního pole. Pak se mu podařilo probojovat pouze na 4. místo. Mezi tím zuřila na čele nelítostná bitva se střídáním pozic. Pořadí v cíli: Jörn Neumann, David Ronnefalk, Lee Martin.

A finále, 3 jízda:

Hned v prvním kole řádně promíchala pořadím řada kolizí. Do dalšího kola však najížděl první Jörn Neumann s náskokem před Martinem Bayerem a Neilem Craggem. Jörn ale záhy nezvládl dobře najet na náročnou sestavu skoků a Martin se dostal hladce do vedení, nicméně jen o pár decimetrů. Nakonec Jörn udělal chybu a odkutálel se na třetí pozici. Druhý Neil Cragg se snažil docvaknout na Martina, bylo vidět, že jede na hranici svých možností s občasnými chybkami, jedna z nich ho záhy odsunula až na páté místo. V tu chvíli měl Martin na čele náskok již téměř půl cílové rovinky před Davidem Ronnefalkem a viditelně zvolnil a jel na jistotu. To se však nedá říct o ostatních, všichni silně tlačili na pilu, a v posledním kole Jörn předjel Davida. To ho tak rozlítilo, že hned v následující a poslední zatáčce předvedl velký crash z třetího místa, v podstatě už neměl co ztratit. Pořadí v cíli: Martin Bayer, Jörn Neumann, Lee Martin

Martin uvedl, že ještě před startem třetí finálové jízdy běžel k časomíře zjistit výsledky. Byli ještě čtyři jezdci, kteří mohli vyhrát mistrovství v závislosti na jejich výsledku v poslední jízdě. Rozhodl se udělat menší úpravu nastavení ke zvýšení stability a zlepšení své šance. Poté, co se dostal do čela, se zaměřil na to, aby zůstal klidný a řídil čistě v zájmu zachování svého vedení a umístění v šampionátu.

4WD result:

1. Martin Bayer (CZ)               Xray XB4
2. Jörn Neumann (DE)            Durango DEX410v3
3. Lee Martin (GB)                 Tamiya 511X Prototyp
4. David Ronnefalk (SE)          Kyosho
5. Neil Cragg (GB)                  Associated B44.2
6. Darren Bloomfield (GB)        TLR
7. Hupo Hönigl (AT)                 Durango DEX410v3
8. Lorenzo Crolla (FR)             Xray XB4
9. Martin Kreil (AT)                  Durango DEX410v3
10.Paul Bradby (GB)               Associated B44.2

 

Nechybí Vám v TOP 10 Schumacher K1 a Yokomo B-MAX4? Mně docela ano, časy se ale mění…

Tak to bylo vrcholné evropské klání s českou vlaječkou na vrcholu a nyní se už můžeme těšit na ještě tvrdší souboje na světovém šampionátu v září v americkém Chicu. Uvidíme, jak si jezdci a značky povedou v celosvětovém srovnání…

 

Mrkněte na záznam všech tří finálových jízd 4WD: