MS IFMAR 2013

02.11.2013 12:09

 

V pondělí 23. 9. 2013 v 1 hod. ráno našeho času začalo Úvodním ceremoniálem Mistrovství světa Elektro buggy 1:10 IFMAR Worlds v americkém Chicu. Po dvou letech se opět rozpoutaly prestižní vrcholné souboje značek a jmen. Od posledního MS ve Finské Vaase, kde absolutně dominovalo Asso (vítěz 2WD i 4WD Ryan Cavalieri a 5, resp. 3 modely v top 10) prakticky všechny značky inovovaly své podvozky a přibyly i některé zcela nové. Některé značky jely osvědčené modely, jiné zcela nové platformy a některé dokonce jen se zkušebními prototypy. Kdo se ale těšil na velmi tvrdé souboje I s “našimi” želízky v ohni v podobě čerstvého Mistra evropy Martina Bayera, a továrního týmu Xray, byl hluboce zklamán. Firma se dle svých vyjádření necítí připravena na konfrontaci s konkurencí… Což je jaksi v zásadním rozporu s jejími tvrzeními v propagaci výrobků… Těžko pochopitelný tah, který značce na image a obchodním úspěchu nepřidá. Barvy značky hájili pouze soukromí US jezdci. Ve 2WD Josh Wheeler s XB2 na 47 místě a 4WD jelo 8 XB4rek, z nichž nejlepší byl Tyler Vik ve finále B. Neztratil se ani Carson Wernimont, s Tylerem byli dokonce oba v posledním měřeném tréninku do osmého místa celkově…

Jak vše dopadlo?

2WD

Zadokolky byly částečně ovlivněny vydatnými dešti, což dělalo problémy nejednomu jezdci, ale i organizátorům. Mimo TOP10 a v hloubi 142 členného startovního pole tak zůstala celá řada zvučných jmen, jako Ty Tessmann, Jörn Neumann, Marc Rheinard, Cody King, Boots, Krapp, Phend a spousta dalších… Z techniky se u vícero 2WD podvozků objevily změny, nebo rovnou úplně nové koncepce. Zastoupení podvozků bylo následující:

Associated: 46x Centro 4.2 + B4.2: 3x
TLR: 29x 22
Kyosho: 28x RB6
Durango: 10x DEX210
Tamiya: 8x TRF201
Yokomo: 7x B-Max2
Schumacher: 5x
TeamC: 3x TM2
Serpent: 1x SRX2
Cactus: 1x
Xray: 1x XB2
Proken: 1x PR S1

Asso se svým B4.2 bylo podle očekávání opět naprosto bezkonkurenčně nejúspěšnějším podvozkem. Vysoký počet modelů nejen v celém startovním poli, ale i ve finále A. Letos v konfiguraci pro vysokou trakci s konverzním kitem CML Centro. Tahle firma prostě úspěšná závodní RC auta umí…

TLR (losi) se účastnila s novými podvozky 22.2 a ty fungovaly bez jakýchkoli zásadních úprav výtečně. Dva modely v TOP10 to dokazují. Losi si tak dokázala udržet stále velmi vysoký standard.

Ani prestižní Kyosho nezklamalo, a se svou již známou a osvědčenou Ultimou RB6 v rukou Jareda Tebo nakonec vybojovalo titul Mistra světa 2WD Elektro Buggy na další 2 roky…

Durango dodalo týmovým jezdcům pouze týden předem prototypy DEX210 v2. Liší se novými rameny a geometrií, má o 8mm delší plato, nové věže tlumičů, novou převodovku… Jde prakticky o úplně jiné auto. Nicméně tyto změny se patrně minuly účinkem. Jörn Neumann se nedostal ani do top 10. Proti poslednímu MS, kde byl pátý, je to pro Durango jistě zklamání.

Tamiya a Lee Martin jeli s podvozkem TRF 201 s konverzí XM na motor před zadní nápravou. Podvozek má nové delší alu šasi, jinou převodovku i věže tlumičů. Zajímavá je i použitá karoserie Pro-Line Phantom a dvojité zadní křídlo LMR.

U Yokoma žádný převrat, jen jiné alu plato a pár drobností na starém známém B-MAX 2 a pěkné umístění Naoto Matsukury. Zajímavé je použití regulátoru Hobbywing 3.1.

Schumacher překvapil zcela novou koncepcí pro dráhy s vysokým gripem. Simon Moss i Tom Cockerill jeli s úplně novými prototypy s motory napříč a uprostřed. Je to jakási kombinace SX3 od středu dozadu, a předek víceméně z Cougaru. Nicméně díru do světa s tímto modelem neudělali, tak se pravděpodobně v obchodech neobjeví…

Mnozí byli také zvědaví na výkon mladičkého Olivera Scholze s modely TeamC, ve 2WD se zajímavým TM2, které má koncepci Short akupacku na jedné straně a motoru na straně protější, což přináší nižší hmotnost a více zatíženou přední nápravu. Ač se mu v Německu daří, ve světové konkurenci stačil pouze na finále D.

Dále také byla vidět novinka v podobě Serpentu Spyder SRX2. (Brzy představíme na našich stránkách) Na úplně nové auto a debut značky v této kategorii velmi pěkné finále C v podání Billyho Eastona.

Pokud se ptáte, s čímže jel špičkový týmový jezdec HPI-HB Ty Tessmann, když se tento mamutí koncern začíná orientovat spíše na poněkud „hračkoidní“ :o) sortiment, tak vsadil na jistotu. Pod karoserií bylo ukryto značně modifikované Kyosho RB6. Tessman na něm zkoušel nové HB tlumiče z chystané 4WD D413, měl k nim i prototypové věže, větší propady a delší dráhy tlumení. Zajímavostí bylo, že nemohl použít akupacky od svého sponzora Thunder Power, protože ani jeden neprošel technickou přejímkou. Ještě že byl opodál stánek Orion se zásobou kvalitní elektroniky ;o) Nakonec to bylo těsné, ale na finále A to nestačilo.

Sestřih ze závodu WD včetně finálových jízd:

4WD

Rychlejší čtyřkolky slibovaly ještě tvrdší a pro jezdce náročnější souboje, než zadokolky. Zvláště na ještě vlhké trati s obrovským gripem. Nicméně se na ní objevovaly kluzká místa a to i často zrovna podle toho, kde se zrovna usadil prach v průběhu jízdy. Sebemenší chyba a vyjetí ze stopy se ihned projevilo citelnou ztrátou nebo rovnou havárií a zničením modelu, což se hned několikrát povedlo například talentovanému Elliottu Bootsovi a havárie s polámanými modely nakonec i rozhodly o titulu. Jak vypadalo zastoupení podvozků před závodem 4WD? Ze 150ti přihlášených byly počty následující:

Associated: 50x B44.1+B44.2
Kyosho: 18x ZX6, 2x ZX5FS 2x SP
Losi: 9x 22-4, 3x XX4, 1x XXX4
Tamiya: 10x TRF511X + 3x
Xray: 8x XB4
Yokomo: 8x
Durango: 7x
Schumacher: 5x
TeamC: 2x TM4
HPI: 1x D413
Hobby Tech: 1x BX-10
DARC: 1x

S čím zajímavým tedy výrobci vyrukovali?

Associated (Cavallieri, Hartson, Maifield): Celý tým Asso měl připravené víceméně standardní podvozky B44.2. Jediná změna byla v převodech diferenciálů a kratších Alu platech vyrobených jen pro tuto soutěž. Nový mistr světa Sven Hartson měl dify a plato od Avidu. Osvědčená koncepce a další v dlouhé řadě titulů veleúspěšné značky…

Kyosho (Tebo, Ronnefalk, King, Boots) Tovární tým vyrazil do boje s připravovanou ZX-6. Na obrázky a informace byli ale skoupí. Nejspíš proto, že se také jednalo o prototypy, a není ještě zcela jasná finální podoba modelu. Podvozek se od starší ZX-5 značně liší, má nové Alu plato, diferenciály, věže tlumičů, řízení a další. Rovněž se testovalo rozložení hmotnosti a baterií v podobě short packu, nebo saddle packů. Přes veškerou snahu a velký počet zkušených jezdců se však nikdo do finále neprobojoval. U Kyosha si tak asi drbou hlavu a přemýšlí, co ještě bude na ZX-6 jinak…

TLR (Phend): Team Losi Racing nasadila svou zcela novou Twenty Two-Four (22-4) ohlášená jako návrat značky do měřítka 1:10 4WD Elektro Off-Road arény. Nástupce známé XX-4, buggy, která měnila dějiny RC v roce 1990. Podvozek má skutečně opět dost neobvyklou a kompaktní koncepci s řemínkovým pohonem a motorem vpředu.

Tamiya TRF 511 je také stále ve fázi prototypu. Lee Martin se však o pár informací podělil. Řekl, že je podvozek delší, ale neví o kolik, prostě „je delší“ :o)) změnila se pozice motoru, je nová karoserie a křídlo, jinak žádné další zásadní rozdíly nejsou. Datum vydání modelu není znám.

Xray: Kdo se bojí, s.re v síni…

Yokomo (Matsukura) také nespí na vavřínech a představila nový B-MAX 4 III. Podvozek je prakticky bez horního plata! Má jinak řešené řízení, čtvercové závěsy náprav ala Xray a řadu dalších změn. Detailní představení najdete brzy na našich stránkách…

Durango (Neumann, Amezcua, Lutz): Pokud někdo zkoušel nové koncepce, tak to bylo právě Durango. Nebáli se vsadit image prestižní značky a prakticky každý tovární jezdec jel s jiným prototypem! Focení bylo zakázáno, není ještě jasné, co vlastně bude nový DEX 410 v4, nicméně byly k vidění verze se saddlepacky, ale podélně, jako má Asso (Neumann) i short packem na straně pravé a motorem na protější (Lutz, Amezcua). Je jasné, že na vývoji nového modelu je ještě mnoho práce, ale i tak se Durango s těmito „pracovními“ verzemi dokázalo prosadit a potvrdit pověst jednoho z nejlepších výrobců modelů na světě.

Schumacher: Jejich nová K1 se kupodivu nijak zvlášť neobjevovala ani ve startovním poli, ani na předních příčkách. Tom Cockerill to dotáhl jen do druhé desítky...

HPI/HB: Tady to bylo zajímavé, jediný zástupce v podobě nového týmového jezdce po legendárním Atsusi Harovi, Ty Tessmann a jeho prototyp D413. Rozhodně neměl lehký úkol. Již od začátku však mělo auto velmi dobrý projev a jevilo se velmi rychlé a snadno ovladatelné. Konstrukčně přineslo řadu zajímavých řešení, a proto si ho samozřejmě velmi brzy představíme v samostatném článku. A nejen to, během dvou měsíců si jej budete moci zakoupit v obchodech… Nakonec z toho byla bedna, výborný výsledek, gratulujeme!

SWORKz: Nedávno jsme nový S104 představili na našem webu. Podvozek budí dost pozornosti svou podobností s osminovými buggy. Pro Martyho Korna bylo speciálně pro MS vyrobeno 5 speciálních dílů. Marty si pochvaloval i jeho vlastnosti takřka totožné s osminou…

TeamC: Sice možná trochu úspěšnější v zadokolkách, ale když už na MS byli, vzali i nově chystanou TM4. Koncepčně povedené auto, které by mělo dobře fungovat, stále ale čeká na více kvalitních jezdců, kteří by ho dokázali dovést do cíle na vyšších příčkách…

Takto tedy ve zkratce vypadalo startovní pole. Jak již bylo řečeno, podmínky byly po celou dobu závodu velmi náročné, a řada týmů navíc bojovala s novou, nevyzkoušenou technikou. Kyosho nefungovalo příliš dobře, ale i u TLR se potýkali s velkými potížemi s odladěním podvozku, který zlobil zejména na výjezdech z ostrých zatáček. Naopak v pohodě se zdál být Ty Tessmann se svým HPI i spousta jezdců s vozy Asso a tým Durango. Obrovským překvapením byl Tyler Vik, týmový jezdec AMain Hobbies, který si v noci před závodem složil krabicový Xray XB4 a hned s ním zajel třetí nejlepší čas posledního tréninku! Kvalifikace nedopadly dobře pro Jareda Teba a Kyosho. Nebyl schopen držet krok se špičkou a chyboval. Z kvalifikací vyšly nejlépe Durango a Asso se třemi pozicemi v TOP10, ostatní značky mají po jednom zástupci.

Finálové jízdy byly ale jedním slovem masakr. Mnoho kolizí a třísky létaly okruhem. Odlehčené a poměrně chatrné modely nevydržely nárazy ve velké rychlosti a často končily předčasně s devastujícím poškozením. Úspěch byl víceméně věcí pevných nervů, náhody a štěstí na volnou cestu. Zdá se, že výborně zafungovalo i velmi odolně zkonstruované HPI Ty Tessmanna, které přežilo bez úhony několik drsných srážek.

Nejvíce napoví video a sestřih finále 4WD:

Top 10 4WD:

Nový mistr světa 1:10 4WD E Buggy na další 2 roky:

Tak dopadlo nervydrásající mistrovství. Nyní si můžeme vybrat tu správnou techniku mistrů a jít brázdit naše plácky a domácí tratě :o) Další změnu v poměrech sil budeme sledovat 26 září až 3 října 2015 v Japonské Tsukubě, kde bude další MS IFMAR hostit hala Yatabe Arena.

 

Na uplynulém MS se rovněž objevila spousta novinek v oblasti elektroniky a jiného příslušenství. Nezřídkakdy ještě nikde jinde neprezentované a v obchodech nedostupné. Podívejme se alespoň na některé z nich…

Jak vidno, v elektronice převládá na předních příčkách značka Orion. Jezdci využívali regulátory Orion R10, motory z řady VST2 a akumulátory z řady Carbon Pro:

Další často používaná elektronika je Reedy. Konkrétně motory z řady Sonic Mach 2 a Competition akumulátory:

Další osvědčenou značkou je LRP. Regulátor Flow Works Team, motory řady X20 a Competition akumulátory:

Nezahálí ani Tekin, byla k vidění horká novinka, regulátor RSX a dále nedávno představené motory Gen2. Regulátor RSX použil mimo jiných i Ryan Lutz. Z funkcí se dá vybrat například nastavitelné napětí BEC až do 7,4V, výstupní proud 180A na fázi, datalogging se záznamem telemetrických údajů a mnoho nastavitelných funkcí a parametrů. To vše při 42g hmotnosti:

Velmi výkonný je také regulátor Viper VTX10R:

Často využívané byly také akumulátory Protek Supreme Power 100C:

Zajímavá novinka mezi akumulátory je také nová alternativa Saddle packu od Reedy v podobě tzv. „Square packu“ čtvercové aku velikosti spojených Saddlepacků s tou výhodou, že odpadne prostřední spojovací kablík s konektory (nižší přechodový odpor) a bude snadnější manipulace i nabíjení. Nový pack se dá použít u modelů, kde není potřeba mezera na hnací hřídel jako je TLR 22, Durango DEX 410, Asso Centro aj.

Mezi regulatory se u Assa objevil I zcela nový Reedy, zatím ještě bez názvu, jen s přezdívkou „Black Box“. Má integrovaný vypínač, a odolné celohliníkové pouzdro frézované z jediného kusu. Je vybaven speciální softwarovou funkcí u jiných regulací nepoužitou. Bližší parametry se však dozvíme až při uvedení do prodeje na přelomu roku.

V boxech se také pohyboval Akimasa Uchida ze Sanwy. Měl mimo jiné na starosti podporu nového klenotu v podobě regulátoru Super Vortex Zero. Má vestavěnou komunikaci a telemetrii, takže můžete měnit parametry přímo z menu své RC soupravy Sanwa M12 při použití přijímače RX-472. Informace o otáčkách i teplotě motoru + teplotě regulátoru zjistíte bez dalších přídavných čidel. Proud mžikově až 740A!, a hmotnost jen 37g! K dispozici budou i kryty různých barev.

Další nová regulace je od Much More v podobě FLETA 4. 140/960A proudu, 37,5g hmotnosti, integrovaný vypínač a multifunkční tlačítko + spousta dalších vychytávek. Odolné pouzdro frézované z jednoho kusu hliníku:

Poslední zajímavá novinka je z oblasti obutí. AKA představila nové řešení pneumatik a disků podobných osminovým. AKA EVO nemá obrubu na vnějších stranách ráfku, umožní tak snadnější montáž i lepení. K tomu jsou potřeba i uzpůsobené vložky a pneumatiky s nižší patkou. Celé řešení je nejen lehčí, takže bude model dynamičtější jak při akceleraci, tak i brzdění, ale nabízí i dokonalejší odezvu a přenos sil z modelu na povrch a zpět: